نقد و بررسی کامل سونی پلی استیشن 5 | Review Sony PlayStation 5

سعید محمدزاده
4 فروردین, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نقد و بررسی کامل سونی پلی استیشن 5 | Review Sony PlayStation 5

کنسول نسل نهمی سونی با همه‌ی گمانه‌زنی‌ها، شایعه‌ها و شوخی‌ها با اندازه‌ی عظیمش بالأخره عرضه شد. باورش سخت است که هفت سال از نسل هشت گذشته و شاید هنوز خیلی‌هایمان آمادگی ورود به نسل جدید را نداشته باشیم. اما پلی استیشن 4 کم‌کم سن و سالش را در بازی‌های جدیدتر نشان می‌دهد و شاید وقت گذر از آن رسیده باشد.تا به اینجا حتما اخبار پلی استیشن 5 را دنبال کرده‌اید و با کلیات کنسول جدید سونی آشنایید. در این بررسی، موارد مختلف کنسول از جمله سخت‌افزار، رابط کاربر، کنترلر جدید و بازی‌ها را از دید یک کاربر زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. انتقال تجربه‌ی تعامل با یک کنسول بازی ازطریق متن قطعاً دقیق نخواهد بود اما سعی شده به دور از کلی‌گویی، در بررسی PS5 از دید یک گیمر به کنسول نگاه شود: از روشن کردن دستگاه گرفته تا اجرای اولین بازی نسل بعدی.

این بررسی به بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف تقسیم شده تا جابه‌جایی بین مطالب و مطالعه‌ی آن ساده‌تر باشد. در ادامه می‌توانید ویدیوی آنباکسینگ پلی استیشن 5 را تماشا کنید تا بعد هم به سراغ بررسی برویم

جعبه گشایی The PS5 Unboxing – ps5 – کنسول Sony PlayStation 5





[aparat id=”mCDux”]




برای شروع بیاید از ظاهر کنسول شروع کنیم، اول از همه باید بگوییم که هر چقدر هم که فکر می‌کنید با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های واقعی از پلی استیشن ۵ به ابعادش عادت کردید، سخت در اشتباهید و باز هم به محض دیدنش جا می‌خورید. کنسول نسل نهمی سونی با ۳۹ سانتی‌متر ارتفاع آن هم تازه بدون پایه، بلند قامت‌ترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده، یعنی حتی از پلی استیشن ۳ هم بزرگ‌تر یا اگر به هر دلیلی دوست داشتید ایکس باکس اورجینال را عمودی قرار دهید.

به غیر از این ارتفاع زیاد که کارتان را در قرار دادن پلی استیشن ۵ در خیلی از جاها سخت می‌کند، موضوعی که تا حد زیادی بحث سلیقه را مطرح می‌کند، زبان طراحی خود کنسول است. کنسول جدید سونی با آن پلیت‌های انحنادار بغل و رنگ سفید و مشکی مثل یک جور تکنولوژی عجیب و غریب می‌ماند که از طرف فضایی‌ها به دستمان رسیده است. اگر به چنین طرح‌های پیچیده و متفاوتی علاقه داشته باشید، بدون شک تا مدت‌ها پلی استیشن ۵ هیجان‌زده‌تان می‌کند اما اگر طرح‌های ساده‌تر و مینیمال‌تر را ترجیح می‌دهید، پس فکر کنم شاید بهتر باشد به ویژگی‌های دیگر کنسول فکر کنید.

بررسی نقاط مثبت و منفی کنسول پلی استیشن 5

ما بهترین هارا برای PS5 آرزو میکردیم و حالا چیزی نمانده تا این کنسول عرضه شود. سونی پایه های اصلی تجربه ما را به کلی تغییر داد. از یک نصب ساده و رابط کاربری بهتر تا یک دسته انقلابی و پاداش برای کاربران پلی استیشن پلاس. نتیجه همه اینها هم یک کنسول است که کاری جز تحت تاثیر قرار گرفتنش نمیتوانیم انجام دهیم.

البته مشکلاتی مربوط به اینکه چقدر بازی ها هنگام عرضه کم هستند وجود دارد و خیلی خوب میشد اگر بازی های نسل های قبل تر را هم پشتیبانی میکرد. نه فقط PS4. اما PS5 قطعا ارزشش را دارد، با اطمینان میگوییم که تجربه ما از PS5 به مرور زمان بهتر خواهد شد. شاید وسوسه شوید و به دنبال خرید یک تلوزیون 4K 120hz با HDMI 2.1 بروید تا نهایت لذت را از PS5 ببرید، اما بدون آن هم میتوانید از سرعت بارگذاری بالا و رابط کاربری زیبای کنسول لذت ببرید.

همه میخواهد هر طوری که شده به نسل بعدی بازی ها بروند. این کنسول هم میتواند آن قدر خوب باشد که شما حتی نخواهید دیگر PS4 تان را روشن کنید. ارتقا هایی مثل هارد SSD فوق العاده سریع و کارت گرافیک قدرتمند که فریم ریت بازی را افزایش میدهد و دارای قابلیت ری تریسینگ میباشد تا تغییرات کوچک کارآمدی مثل میکروفنی که در دسته وجود دارد، همه کاری میکنند تا عاشق این کنسول شوید و قدرت خالصش را حس کنید.

طراحی PS5

  • اندازه بزرگ برای یک کنسول گیمینگ مدرن
  • زیبایی خیره کننده
  • اما اندازه بزرگ کنسول باعث تهویه هوا بهتر و فن بزرگتر باشد

اگر کنسول های بازی با وزن گروه بندی میشدند، PS5 در گروه سنگین وزن ها قرار میگرفت. طبق اندازه گیری ما، این کنسول 38.8 سانتی متر طول، 8 سانتی متر عرض، 26 سانتی متر عمق دارد. اگرچه طراحی منحنی کنسول باعث شده است که اندازه گیری آن مشکل شود. وزن 4.5 کیلویی آن هم باعث میشود که سنگینی قابل توجهی را موقع بلند کردنش احساس کنید.

با اندازه گیری هایی که انجام دادیم میشود فهمید که PS5 بزرگترین کنسول تاریخ است که سونی ساخته است. نسبت به دستگاهی که قرار است زیر تلوزیون شما باشد خیلی بزرگ و سنگین است.

خیلی ها مجبور اند که دکورشان به کل را عوض کنند تا کنسول جدید سونی را در جای مناسبی قرار دهند. این مشکلی است که هیچکس نباید هنگام خرید کنسول نگران آن باشد.

در خصوص رنگ و شکل کنسول هم بعضی از ما عاشق طراحی آن شدیم. اما برخی از ما هم از آن متنفریم. هیچ انکاری وجود ندارد، گرچه اندازه خیلی بزرگش دو رنگ بودنش، توجه اعضای هر خانه ای را به خود جلب میکند.

یکی از ویژگی های جذاب آن نور پردازی آن است، که باعث میشود ظاهری زیبا و رضایت بخش در حالت های مختلف کنسول ایجاد شود.

و در خصوص پورت های آن، PS5 در قسمت جلو، یک پورت USB-A و USB-C دارد، در پشت آن هم دو تا USB-A، یک HDMI 2.1، پورت اترنت و یک پورت برای کابل برق وجود دارد. در کنسول هیچ پورت اختصاصی ای وجود ندارد، که همیشه یک امتیاز محسوب میشود چون شاید شما بخواهید یک کابل معیوب را عوض کنید.

مشخصات سخت افزار PS5

پردازنده (CPU): AMD Zen 2-based CPU with 8 cores at 3.5GHz

کارت گرافیک: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz

معماری کارت گرافیک: Custom RDNA 2

رم: 16GB GDDR6 / 256-bit

پهنای باند رم: 448GB/s

حافظه داخلی: 825GB SSD

حافظه داخلی قابل استفاده: 667.2GB

سرعت انتقال داده: 5.5 گیگ/ثانیه (خام)، 8 تا 9 گیگ/ثانیه (فشرده شده)

حافظه افزودنی: NVMe SSD

حافظه خارجی: پشتیبانی از هارد USB (فقط بازی های PS4)

درایو نوری: 4K UHD Blu-ray drive

صدای سه بعدی پلی استیشن 5 چقدر خوب است؟

در تکنولوژی صدای سه بعدی PS5، از تکنولوژی شرکت DOLBY بهره گرفته شده است. در هر هدستی این ویژگی کار میکند، همینطور بعد از عرضه PS5 اسپیکر های هر تلوزیونی را پشتیبانی میکند.  در گذشته انواع صدا ها را تجربه کردیم، از Windows Sonic گرفته تا Dolby Atmos. حالا میفهمیم که صدای سه بعدی PS5 هم با آنها قابل مقایسه است. اما دوست داریم این ویژگی را با بازی های دیگه هم محک بزنیم.

ما از شنیدن صداهای بازی Astro’s Playroom خیلی لذت بردیم. و قدردان این هستیم که توانستیم گردن کلفت هایی که در بازی Spider-Man: Miles Morales به ما نزدیک میشوند را کتک بزنیم. گرچه اندازه چیزی که انتظار داشتیم با جزییات یا واقع گرایانه نبود، حداقل نه در این مرحله از تجربه ما در این کنسول. این به عهده توسعه دهندگان است که بیشترین استفاده از تکنولوژی کنسول را ببرند.

سونی، هنگام عرضه اعلام کرد که شما میتوانید صدای سه بعدی را در چهار عنوان Astro’s Playroom، Marvel’s Spider-Man، Demon’s Souls و Sackboy: A Big Adventure تجربه کنید. در آینده هم بازی های بیشتری با این ویژگی منتشر میشوند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.