چگونه از داغ شدن بیش از حد کنسول های جدید جلوگیری کنیم

Saeed
19 مرداد, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

چگونه از داغ شدن بیش از حد کنسول های جدید جلوگیری کنیم

همانطور که می‌دانید نسل نهم کنسول‌های جدید دو شرکت مایکروسافت و سونی چندی پیش آغاز به کار کردند. دو کنسول نسل بعدی [یا بهتر است بگوییم نسل تازه‌نفس فعلی] پلی استیشن 5 و کنسول ایکس باکس سری ایکس یا ایکس باکس سری اس اخیراً در دسترس طرفداران قرار گرفته‌اند. اگرچه این دو کنسول قدرتمند دارای سیستم خنک‌کننده به‌روز و کارآمدی هستند اما هیچگاه از رعایت نکات ضروری برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سخت‌افزار این دو کنسول متضرر نخواهید شد.


شاید بپرسید تعیین محل مناسب برای قرار دادن کنسول چه اهمیتی دارد؟ باید بگوییم درست است که مایکروسافت و سونی برای قرار دادن یک سیستم خنک‌کننده به‌روز و سطح بالا روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هزینه زیادی را متحمل شده‌اند اما با این حال می‌دانیم که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/سری اس در حقیقت تولیدکننده‌های غول‌پیکر حرارت هستند. این کنسول‌ها برای اجرای بازی‌های محبوب شما گرمای زیادی را در اثر مصرف انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که نگه داشتن کنسول در مکانی با تهویه مناسب و در دمای بهینه امری حیاتی تلقی شود.

چیدمان سیستم‌های گیمینگ افراد سلیقه‌ای بوده و طبیعتاً با یکدیگر متفاوت خواهد بود و با توجه به بزرگ بودن ابعاد کنسول‌های نسل جدید، یافتن و تعیین یک محیط قرارگیری متناسب می‌تواند امری سخت باشد. در هر صورت چندین نکته وجود دارد که امر تهویه برای کنسول‌های جدید را ساده‌تر می‌کند. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

تا جای ممکن کنسول را عمودی قرار دهید

اگر به تصاویر تبلیغاتی مختلفی که از ایکس باکس سری ایکس/سری اس و کنسول PS5 منتشر شده‌اند دقت کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت عمودی قرار بگیرند. سیستم تهویه و خنک‌کننده در حالت ایستاده بهترین عملکرد را از خود ارائه خواهد کرد. این مسئله مشابه سیستم تهویه و عملکرد آن در یک رایانه‌ شخصی قدرتمند گیمینگ است. حتی تیم معماری کنسول مایکروسافت نیز به این نکته اشاره کرده‌اند. طراح و مدیر بخش مهندسی مکانیکایکس باکس؛ جیم وال (Jim Wahl)، در مصاحبه‌ای که با Digital Foundry داشت به این نکته گریزی زده بود. وال معتقد است بخش تهویه روی ایکس باکس سری ایکس «70 درصد جریان هوای بیش‌تری را نسبت به کنسول‌های نسل‌های گذشته از خود عبور می‌دهد».

با دانستن این نکات سعی کنید کنسول‌های نسل بعدی خود را به صورت ایستاده قرار دهید. هر جایی که برای قرار دادن پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تعیین کرده‌اید، خواه روی میز تلویزیون باشد یا هر جای دیگر، فقط اطمینان حاصل کنید که برای قرارگیری عمودی کنسول فضای کافی داشته باشد. البته که می‌توانید هر دو کنسول را به صورت افقی و خوابیده هم استفاده کنید اما باید ریسک عملکرد نامطلوب تهویه را به جان بخرید چرا که در این صورت عملکرد بهینه سیستم خنک‌کننده کنسول‌ها را به خطر انداخته‌اید.


فضای کافی برای کنسول فراهم کنید

بدترین کاری که می‌تواند با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس انجام دهید این است که آن را در محیطی کوچک کنار مودم اینترنت، آنتن یا گیرنده تلویزیون، سایر سیستم‌های گیمینگ یا جایی که تجهیزات الکتریکی زیادی وجود دارد قرار دهید. این کنسول‌ها به فضای کافی برای تنفس نیاز دارند، کافی است ببینید چه اتفاقی برای پلی استیشن 5 می‌افتد وقتی در محیطی با تهویه کم قرار می‌گیرد. سعی کنید فضای نفس کشیدن به کنسول‌ها بدهید و تا جای ممکن آن‌ها در محیطی آزاد و خالی قرار دهید.

اگر برای مهیا کردن این شرایط مجبور می‌شوید کنسول قدیمی خود را به اتاقی دیگر و کنار تلویزیون دوم خود قرار دهید اشکالی ندراد، از نظر ما تصمیم خوبی خواهد بود. اگرچه قرار دادن کنسول در کنار سایر ابزارهای الکترونیکی به مانند آخرین قطعه تکمیل‌کننده پازل امری جذاب و زیبا به نظر می‌سد اما این کار برای سیستم خنک‌کننده کنسول‌تان گران تمام خواهد شد. بهتر است به مانند توصیه‌های بهداشتی سال 2020 میلادی، اجازه دهید کنسول‌های شما فاصله اجتماعی مناسب را از یکدیگر و سایر وسایل الکتریکی رعایت کنند.


از حالت کم‌مصرف کنسول استفاده کنید

سونی و مایکروسافت در راستای کاهش ردپای تولید کربن خود اقدامات جالب اتخاذ کرده‌اند. آن‌ها قابلیت حالت کم‌مصرف (low-power mode) را به پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس اضافه کرده‌اند. این گزینه اختیاری به کنسول شما کمک می‌کند که برق کمتری مصرف کرده و گرمای کمتری هم تولید کند. این حالت دست به یک‌ سری فداکاری می‌زند. برای کاهش مصرف انرژی باید سرعت کندتر بالا آمدن و روشن شدن کنسول را تحمل کنید. این حالت باعث می‌شود که کنسول شما مدام روشن و در حال کار کردن نباشد.

زمانی که کنسول PS5 یا ایکس باکس سری ایکس/سری اس شما در حالت کم‌مصرف خاموش شوند، به طور کامل از کار می‌افتند. اگر آن‌ها را در حالت مصرف پیش‌فرض قرار دهید ممکن است در ظاهر به نظر خاموش برسند اما باز هم قطعات در حال چرخش و کار کردن هستند. البته لازم به ذکر است که هیچکدام از این کنسول‌ها در حالت خاموش روی هر کدام از دو تنظیمات مصرف، داغ نخواهند کرد اما استفاده از حالت کم‌مصرف فرصت مناسبی برای کنسول شما فراهم می‌آورد که درصورتی که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به استراحت بپردازند؛ بنابراین سعی کنید حالت کم‌مصرف کنسول را به عنوان حالت پیش‌فرض خود انتخاب کنید.


از گردگیر معمولی برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده کنید

کسانی که تا به حال پلی استیشن 4 خود را بازکرده‌اند می‌دانند که یک کنسول گیمینگ طی سالیان تا چه حد می‌تواند گرد و غبار به خود جذب کند. خوشبختانه در این مورد نیازی به خرید بسته یا کپسول‌های هوای فشرده نیازی نیست. کاری که بسیاری از افراد زمانی که پلی استیشن 4 آن‌ها شروع به سر و صدا کرد انجام دادند.

اگر به مرور زمان و هر از چندگاه بدنه کنسول، اطراف آن و بخش تهویه آن را تمیز کنید ریسک جمع شدن ذرات گرد و غبار را تا حدی بسیار زیادی کاهش داده‌اید. گردگیری منظم اتاق قرارگیری کنسول هم می‌تواند در این جهت به شما کمک شایان‌توجهی ارائه کند. نیازی نیست وسواسی باشید تا درک کنید محل قرارگیری یک کنسول باید به اندازه رابط کاربری آن تمیز باشد!

کنسول‌های نسل بعدی دو شرکت مایکروسافت و سونی؛ پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/سری اس، هم‌اکنون به طور رسمی در دسترس طرفدارن قرار گرفته‌اند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.