همه چیز درباره کنسول PS5 و ویژگی های آن

سعید محمدزاده
18 خرداد, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز درباره کنسول PS5 و ویژگی های آن

حالا وقت آن است که عنوان بهترین کنسول بازی از PS4 به پلی استیشن ۵ داده شود. چند روز پیش بالاخره لحظه‌ای که خیلی‌ها سال‌ها منتظر آن بودند فرا رسید و از کنسول پلی استیشن ۵ رونمایی شد.

کنسول پلی استیشن ۴ از زمانی که به بازار عرضه شد تا به امروز، خاطرات بسیار زیادی را برای افرادی که با این کنسول بازی می‌کنند ساخته است. پلی استیشن ۴ در طول این ۶ سال با قدرت سخت افزاری بسیار بالا و داشتن بازی‌های اختصاصی باکیفیت عالی، بدون شک بهترین کنسول نسل هشتم بازی‌های ویدیویی بوده است.

مدت زیادی از معرفی کنسول پلی استیشن ۵ توسط شرکت سونی نمی‌گذرد و این کنسول بازی در همین مدت کوتاه توانسته نظر بسیاری از کاربران را به دلیل امکانات فوق العاده‌ای که دارد به خود جلب کند. در این رونمایی اطلاعات مختلف این دستگاه بازی منتشر شد و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این اطلاعات پرداخته و همه چیز درباره کنسول PS5 و ویژگی های آن که برای کاربران سوال است را پاسخ دهیم.

همه چیز درباره ی پلی استیشن 5

پردازش سریع با قدرت بیشتر

قدرت پردازش گرافیکی کنسول پلی استیشن ۵ با ۱۰.۲۸ ترافلاپس، بالاترین قدرت پردازشی می‌باشد که برای کنسول‌های بازی تا به امروز تعبیه شده است. اگر با واژه ترافلاپس آشنایی ندارید، همین قدر بدانید که دستگاه پلی استیشن ۵ در مقایسه با کنسول قبلی سونی یعنی پلی استیشن ۴ حدود ۵.۵ برابر قدرتمندتر بوده و می‌تواند بازی‌ها را هم با گرافیک بهتری و هم سرعت بیشتری اجرا کند. میزان ترافلاپس یک کنسول تنها یک معیار کلی برای اجرای بهتر بازی هاست و برای بررسی کامل‌تر این کنسول باید سایر قطعات آن مثل پردازنده اصلی، رم و حافظه ذخیره‌سازی را هم زیر ذره بین قرار داد. ما در این قسمت با بررسی قطعات و سیستم به کار رفته در پلی استیشن ۵، در ادامه به محدوده قیمت تمام شده این کنسول اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده ۸ هسته‌ای zen ۲ با فرکانس متغیر پردازشی ۳/۵ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): باقدرت پردازشی ۲۸/۱۰ ترافلاپس، مجهز به ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲۳/۲ گیگاهرتز و معماری RDNA۲
  • توان پردازشی: ۲۸/۱۰ ترافلاپس
  • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت (حافظه GDDR۶ و ۲۵۶ بیتی)
  • پهنای حافظه: ۴۴۸ GB/S
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: ۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقاء: مجهز به درگاه خارجی SSD از نوع VVMe برای ارتقاء فضای ذخیره‌سازی است
  • درایو نوری: درایور بلوری K UHD۴
  • خروجی تصویر: ۴K-۸K
  • اقلام موجود: کابل برق، کابل HDMI، یک دسته
  • رنگ: مشکی و سفید
  • سایر امکانات: پشتیبانی از هارد اکسترنال USB
  • کیفیت تصاویر بسیار بالا

نمای کلی و توضیحات پلی استیشن 5 | ps5

در کنسول PS5 یک پردازنده AMD که براساس نسل سوم رایزن طراحی شده بکار رفته و برای اجرای بهتر بازی ها، این دستگاه از هشت هسته هفت نانومتری Zen ۲ برخوردار است. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت ۸K را دارد که البته برای بهره‌مندی از این ویژگی، باید تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای هم در اختیارتان باشد. کنسول PS5 از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند.

این کارت گرافیک کاملا شخصی‌سازی و بهینه‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing، گرافیکی بی‌نظیر از بازی‌های مختلف را ارائه می‌کند. با استفاده از این قابلیت، تکنیک‌های نورپردازی مناظر بازی بسیار پیشرفت کرده و همین امر باعث می‌شود خروجی تصاویر نمایش داده شده، بسیار طبیعی‌تر به نظر برسد.

خرید کنسول پلی استیشن 5 در مشهد

قیمت کنسول و بازی PS5

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای طرفداران PS5 مطرح شود این است که قیمت کنسول و بازی PS5 چقدر است؟ با توجه به رونمایی این کنسول در ۱۷ سپتامبر، کمپانی سونی قیمت کنسول PS5 را مشخص کرد. پلی استیشن ۵ در دو مدل دیجیتالی و اصلی در بازار عرضه شده و تفاوت آن‌ها در درایو نوری‌شان خواهد بود. بر اساس آخرین برآوردها از بازار، کنسول پلی استیشن ۵ با قیمت ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتال نیز با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شده است که البته این قیمت در ایران بسیار بالاتر است. سپس قیمت بازی ps5 در ایران بین 400 تا 500 هزار تومان خواهد بود به طوری که قیمت این دستگاه PS5 در شرایط فعلی باید بین ۱۸ تا ۲۱ میلیون باشد اما اگر سری به بازار بزنید، قیمت‌های به مراتب بالاتر از این را برای پیش خرید بازی PS5 و کنسول آن تعیین کرده اند. امید است با گذشت زمان و عرضه بیشتر این کنسول در ایران، قیمت آن هم به شرایط تعادلی بازگردد.

تفاوت نسخه پلی‌استیشن ۵ اصلی و دیجیتال چیست؟

با توجه به اینکه شرکت سونی در مراسم رونمایی کنسول PS5 دو نسخه از آن را معرفی کرد، برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که این دو نسخه چیست و چه فرقی دارد. در واقع پلی استیشن ۵ دستگاهی است که دو مدل اصلی و دیجیال داشته و تنها تفاوت این دو نسخه، در پشتیبانی از دیسک فیزیکی بازی‌ها است. به طوری که پلی استیشن ۵ از دیسک بازی‌ها پشتیبانی کرده و دارای بلوری اولترا K۴ است و پلی‌استیشن ۵ دیجیتال، تنها از بازی‌های دیجیتال پشتیبانی کرده و عملاً نمی‌توان روی آن دیسکی قرارداد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد تفاوت پلی‌استیشن ۵ اصلی با دیجیتال است. نسخه اصلی به دلیل داشتن درایو بلوری از قیمت بالاتری نسبت به پلی‌استیشن دیجیتال برخوردار بوده و این تفاوت قیمت حدود ۲۰ درصد می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در ایران هستید و قصد خرید کنسول نسل نهم را دارید، از نسخه اصلی و دیسک خور آن استفاده نمایید تا قابلیت اجرای بازهای بیشتر با قیمت کمتر برایتان فراهم باشد.

بازی‌های پلی استیشن ۵

سونی در رونمایی خود از کنسول نسل نهم خود یعنی PS5، در مورد بازی‌ PS5 که در آن قابل اجراست نیز نکاتی را بیان کرد. اغلب بازی‌هایی که در کنسول پی اس ۴ قابل اجرا بود در PS5 نیز اجرا می‌شود. این یعنی شما می‌توانید بازی‌های قدیمی خود را از کنسول قبلی به این کنسول منتقل کنید. در این صورت نیاز به دانلود دیتای کمی می‌باشد که برای اجرای بازی‌های PS4 در پلی استیشن ۵ لازم است. از این گذشته، به تازگی لیستی از بازی‌هایی که قرار است به طور ویژه در پلی استیشن ۵ اجرا شوند منتشر شده که اگر به آن نگاهی بیاندازید بازی‌های فوق العاده هیجان‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد. به طور کلی همراه با این کنسول ۷ بازی نیز در آن وجود دارد که شامل بازی‌های Astro «s Playroom, Demon» s Souls remake، Destruction AllStars، Godfall، Just Dance ۲۰۲۱، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales and و Sackboy: A Big Adventure می‌باشد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ ده‌ها عنوان از بازی‌هایی که در مراحل پایانی ساخت هستند برای این کنسول عرضه شده و کاربران را شگفت زده کنند.

پرسش‌های متداول

قیمت PS5 در ایران چقدر است؟

قیمت پلی استیشن 5 هنوز در ایران به قیمت دلاری PS5 نزدیک نشده است. برای مشاهده قیمت به‌روز پلی استیشن ۵ می‌توانید از بالا به بخش قیمت PS5 مراجعه کنید. کنسول نسل نهم سونی در دو نسخه استاندارد ۵۰۰ دلار و دیجیتالی ۴۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد. با این حال در ایران قیمت‌ها حدودا ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان است.

بازی های PS5 کدام‌ها هستند؟

پلی استیشن ۵ بازی‌هایی مثل اسپایدرمن مایلز مورالس، بازسازی دیمنز سولز و گاد فال را در حال حاضر دارد. البته بازی‌هایی مثل اسسینز کرید والهالا، کالاف دیوتی بلک آپس کلد وار و بازی Sackboy اکنون روی پلی استیشن 5 در دسترس هستند. در آینده بازی گاد اف وار، نسخه جدید هورایزن و گرن توریسمو ۷ هم برای PS5 عرضه می‌شوند.

پلی استیشن 5 مشکی رسمی عرضه شده است؟

خیر، سونی درحال حاضر تنها پلی استیشن 5 را با رنگ سفید عرضه کرده است. تصاویر منتشر شده از نسخه مشکی PS5، غیر رسمی هستند و در بازار ایران موجود نیستند.

فرق بین مدل های PS5 چیست؟

مدل معمولی پلی استیشن ۵ از دیسک پشتیبانی می‌کند و می‌توان بازی‌های فیزیکی را روی آن تجربه کرد ولی مدل دیجیتالی فاقد دیسک درایو است و فقط می‌توانید بازی‌ها را به‌صورت دیجیتالی روی آن بخرید و بازی کنید.

پلی استیشن 5 از اکانت های ظرفیتی پشتیبانی می‌کنه؟

خرید کنسول پلی استیشن 5 در مشهد

سایر ویژگی‌ها و سرویس های PS5

این روز‌ها شرکت‌ها جدا از رقابت در بخش‌هایی مثل مشخصات فنی و قیمت کنسول و همینطور داشتن مجموعه‌ای از بازی‌های باکیفیت، در زمینه ارائه سرویس‌های با‌کیفیت به کاربران هم تلاش می‌کنند. سونی در این راستا پلی استیشن پلاس کالکشن را معرفی کرد. این سرویس به افرادی که اشتراک پلی استیشن پلاس دارند، اجازه می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه اضافی برخی بازی‌های بزرگ پلی استیشن 4 را رایگان روی پلی استیشن ۵ دانلود و تجربه کنند. فعلا بازی‌های زیر برای این سرویس معرفی شده‌اند و احتمال دارد به مرور زمان، بازی‌های بیش‌تری هم به لیست اضافه شوند:

  • Batman: Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Bloodborne
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV
  • God of War
  • Infamous Second Son
  • Monster Hunter World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Ratchet and Clank
  • Resident Evil 7: Biohazard
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Uncharted 4: A Thief’s End
  • Until Dawn

همچنین پلی استیشن ۵ قرار است از ویژگی Backward Compatibility هم پشتیبانی کند که البته فقط شامل بازی‌های پلی استیشن 4 می‌شود و قرار نیست بازی‌های PS3، PS2 و PS روی این کنسول اجرا شوند. هرچند این خبر برای برخی افراد کمی ناامید‌کننده بود، ولی سونی اعلام کرده که اکثر بازی‌های پلی استیشن 4 روی کنسول جدید اجرا خواهند شد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.